Anmeldelser:
Aalborg Stiftstidende, oktober 1996 (Ove Nørhave)
Gakket og grum.
Fra Svenstrup syd for Aalborg kommer den 28-årige sanger
og sangskriver Ulrik Nørgaard med en blanding af viser,
folkrock, luftig pop og Kabaret, båret af flotte melodier med
gode detaljer, ikke mindst lækre kor.
Nørgaard og hans faste hjælper, medproducer og
altmuligmand Jesper Bylling er gode til at finde ind til kernen
af en stærk fængende melodi - og som oftest tilføre den lige
det, den kan trække.
Musikalsk spænder planden fint fra intim café-visesang
over folk og vals til mere regelret pop uden at blive dansktop.
Det hindrer ikke mindst teksterne, der rækker næsten
overmenneskeligt vidt. Fra gakket til grumt.
Fra det rene pjat i "Næsen" om en mand, der
lever sammen med en næsebjørn, og "Finns store dag"
om jagten på varer over sidste salgsdato over en stribe bitre
parforholdssange til dels en hyldest for en bedstefar "Vals
for Harry", dels en isnende tekst om livets meningsløshed
"Livet er et antændt græsstrå" - alene titlen! Man kan
blive helt stakåndet af de bratte spring fra hurtige smil til
rynkede bryn.
Vendsyssels Tidende, fredag den 11. oktober 1996 (Hasse
Boe)
Sværmeriske sjæle og musikalske drømmere får guf for
pengene på debut-skiven med sympatiske Ulrik Nørgaard.
Stilmæssigt spænder den 28-årige nordjyde fra folk-rock over
pop til rendyrket visepoesi, og toneuniverset er
guitar-domineret og udpræget akustisk…..lytter man nærmere,
åbner sig en både skæg og poetisk viseverden med hjembyen
Svenstrup som udkigstårn…….stærkest er Ulrik Nørgaard i
de følsomme, lyriske portrætter af bedstefaderen og af kvinden
i sangerens liv.
Jyllands-Posten, den 15. oktober, 1996 (Søren Chr.
Kirkegaard)
Ulrik Nørgaard er en spøjs fætter. Det afspejler sig
også på hans debut-CD, som er fuld af finurligheder og skæve
indfald. F.eks. en umanerlig gakket afslutning, som først
kommer flere sekunder efter næstsidste nummer, og som
præsenterer en person ved navn Sasut Søren, som i godt 3
minutter henholdsvis skråler "Ra-ba-dæh" og griner
ubehersket.
De øvrige numre er knapt så gakkede, men det er tæt på
et par gange. F.eks i den ironiske "Bag Madsen" om den
indre svinehund med indlagt "nazi-kor".
Et gennemgående tema på pladen er kvinderne, og den
kryptiske titel skal næppe opfattes som en kompliment. Ifølge
Ulrik Nørgaard er parforholdet nærmest at sammenligne med en
guerillakrig.
Ulrik Nørgaard skriver selv sine tekster og melodier, og
stilistisk veksler han mellem pop og viser med tilløb til
folk/rock. Et forfriskende pust fra Limfjorden….
Århus Stiftstidende, den 3. oktober, 1996 (Steen K.
Rasmussen)
...at nordjyder besidder en særlig evne til at forene
musikalitet og en højtudviklet sans for humor, er Niels
Hausgaard og Allan Olsen bare et par af mange eksempler på.
Ulrik Nørgaard er endnu en sanger, der skriver i den særlige
nordjyske stil og hans fortid fornægter sig ikke på
debut-pladen.
Teksterne er stemningsbilleder af Danmark - og især
Nordjylland - anno 1996. Her er sange om det besværlige samliv,
hyldestsange til kæresten og et par sange, hvor humoren ikke
bare skinne igennem, men helt tager over. "Næsen" er
en barok lille sang, om en mand med et forkvaklet sexliv, der
omfatter hang til gasarter, ting og dyr.....
|