Malerier & grafik


Øvrige projekter

Min produktion af malerier, tegninger og digital grafik har været stigende siden 2018. Dette primært med baggrund i den intense glæde og fornøjelse, jeg finder ved processerne.

Mine akrylmalerier er ofte abstrakte. Jeg har altid sværmet omkring kaos. Elsker at starte et maleri op med et gigantisk rod af farver og konturer, for hen ad vejen at skabe noget, som giver umiddelbar mening. Jeg laver også naivistiske kompositioner, ofte med fugle, der har bragt sig selv i uheldige situationer. Det humoristiske og lettere dadaistiske udtryk fornægter sig sjældent i denne sammenhæng.

Mine digitale tryk er mere figurative end malerierne. Jeg benytter computerens muligheder til at genskabe scenarier og mennesker fra drømme/fantasier, som er svære at gøre troværdige med pensel og maling. Udgangspunktet for disse arbejder kan være en blank skærm, fotos eller AI-genereret indhold, som viderebearbejdes manuelt eller i de 15 forskellige programmer, som benyttes jævnligt. Selvom jeg sværger til Android på telefonen, så har det altid været Mac, IPad og IPad Pro, som har hjulpet mig bedst med det visuelle.


Gennem tiden har jeg vist mine billeder frem en del steder. Fx.her:


Randers Kunsthus

Galleri Vendia, Hjørring
Galleri Beachlike Produktions, Hjørring
Byens Hus, Mørke
Aalborg Streefood, Aalborg V.
Glenholm Vingaard, Løgstør
Operaen, Randers
Kunst I Den Gamle Tolbod, Løgstør
Galleri Fabrikken, Viborg

Danske Bank, Randers


Jeg er medlem af den lille kaos-maler-gruppe, DeltaForce, hvor der er højt til loftet...eller, ret skal være ret, loftet er ikke-eksisterende!

Gå til "KONTAKT" her på hjemmesiden og send mig en besked, hvis du er nysgerrig på mere.

Hvis du vil se billeder, så kan du skaffe dig et hurtigt overblik ved at trykke på Instagram-ikonet, som findes i bunden af siden.

BØGER

I 1994 udgav jeg min første bog, digtsamlingen Illuminator. I sen-halvfemserne og starten af nullerne hjemsøgte jeg et hav af højskoler, gymnasier, efterskoler og festivaller med opråbning af de surrealistiske skriblerier.

Sikken gnu!
(Digt fra "Illuminator", 1994)

En gnu sejlede en dag
en grusom lang tur i en balje.
Så blev den skrækkeligt træt 
og lagde sig ned for at grine.
Den grinede og grinede og grinede

lige indtil kl. 18.00.
Da tog den et stykke ståltråd
og bandt bagefter en rude.

Men, se det var jo ikke så godt!
En vurderingsmand, som kom forbi
tog nemlig fat i gnuen og sagde,
at den var et nummer for morsom.

Så prøvede han at skrue den ned i en størrelse 19 år.

Den gik ikke!
Gnuen klarede frisag og skrallede
en tårnsanger straks efter vurderingsmanden
var gået.
Det fik atter blodet til at bruse 
gennem gnuens vener

Nu ville den se om den kunne fylde en traktor op med ris.
Der gik ikke mange minutter før traktoren stejlede og gnuen fejrede
triumfen sammen med nogle ledninger.
Så blev den skaldet!

Copyright, Ulrik Nørgaard Jensen, 1994


I 2011 udgav jeg dialogsamlingen "Tøstergaards erindringer". Hvor "Illuminator" blev udgivet på Husets Forlag, besluttede jeg mig denne gang for at publicere på eget label, Forlaget Æventyr. Som med min første bog var intentionen også her at skabe noget anderledes og nyt - primært dog at skrive nøjagtigt, som jeg havde lyst til, både hvad angår form og indhold.



Udveksling fra "Tøstergaards erindringer":

Kassedame:
Jeg har ellers lige været ude at købe en hund.

Mak:
   

Hvor interessant! Jeg har selv en hund, der hedder Stilleben. Man hører den aldrig komme, fordi den går så tyst, så tyst. Stilleben er helt tosset med Oslo-båden. Jeg napper en overfart sammen med den hver anden weekend! Resten af tiden går jeg og regner på, hvor mange penge jeg kunne have skyldt væk, hvis ikke jeg havde været påpasselig!!

Copyright, Ulrik Nørgaard Jensen, 2011


 

MUSIK

I 1996 udgav jeg albummet "Kvinder er UFO´er". Udgivelsen blev tilvirket sammen med en god håndfuld dygtige musikere fra Århus. En af disse var bassisten og sangskriveren Jesper Bylling, som jeg har nydt et livslangt venskab og åndsfællesskab med. Udover at producere pladen, så komponerede Jesper også musik til nummeret "Livet er et antændt græsstrå". 
Albummet blev i øvrigt færdig-mixet og masteret af nu afdøde studietekniker og producer Kaspar Vorbeck, som sikrede god stemning og dejlig vellyd på hele produktionen.

I 2005 kom mit andet album, "Hjernen slog fra", på gaden. Endnu engang frembragt i samarbejde med et dygtigt hold musikere fra Århus og omegn. Palle Hjorth (orgelkonge) var Kapelmester og arrangør. Såvel tekst som lydbillede er mere råt og kantet på denne produktion. Pladen blev indspillet live i studiet.

Numrene fra de 2 udgivelser kan høres på Spotify, eller, du kan tilgå min Youtube-kanal via linket nederst på denne side. 

Anmeldelser:


Aalborg Stiftstidende, oktober 1996 (Ove Nørhave):

Gakket og grum. Fra Svenstrup syd for Aalborg kommer den 28-årige sanger og sangskriver Ulrik Nørgaard med en blanding af viser, folkrock, luftig pop og Kabaret, båret af flotte melodier med gode detaljer, ikke mindst lækre kor. Nørgaard og hans faste hjælper, medproducer og altmuligmand Jesper Bylling er gode til at finde ind til kernen af en stærk fængende melodi - og som oftest tilføre den lige det, den kan trække. Musikalsk spænder planden fint fra intim café-visesang over folk og vals til mere regelret pop uden at blive dansktop. Det hindrer ikke mindst teksterne, der rækker næsten overmenneskeligt vidt. Fra gakket til grumt. Fra det rene pjat i "Næsen" om en mand, der lever sammen med en næsebjørn, og "Finns store dag" om jagten på varer over sidste salgsdato over en stribe bitre parforholdssange til dels en hyldest for en bedstefar "Vals for Harry", dels en isnende tekst om livets meningsløshed "Livet er et antændt græsstrå" - alene titlen! Man kan blive helt stakåndet af de bratte spring fra hurtige smil til rynkede bryn.


Vendsyssels Tidende, oktober 1996 (Hasse Boe)

Sværmeriske sjæle og musikalske drømmere får guf for pengene på debut-skiven med sympatiske Ulrik Nørgaard. Stilmæssigt spænder den 28-årige nordjyde fra folk-rock over pop til rendyrket visepoesi, og toneuniverset er guitar-domineret og udpræget akustisk.....lytter man nærmere, åbner sig en både skæg og poetisk viseverden med hjembyen Svenstrup som udkigstårn.......stærkest er Ulrik Nørgaard i de følsomme, lyriske portrætter af bedstefaderen og af kvinden i sangerens liv.


Jyllands-Posten, den 15. oktober, 1996 (Søren Chr. Kirkegaard)

Ulrik Nørgaard er en spøjs fætter. Det afspejler sig også på hans debut-CD, som er fuld af finurligheder og skæve indfald. F.eks. en umanerlig gakket afslutning, som først kommer flere sekunder efter næstsidste nummer, og som præsenterer en person ved navn Sasut Søren, som i godt 3 minutter henholdsvis skråler "Ra-ba-dæh" og griner ubehersket. De øvrige numre er knapt så gakkede, men det er tæt på et par gange. F.eks i den ironiske "Bag Madsen" om den indre svinehund med indlagt "nazi-kor". Et gennemgående tema på pladen er kvinderne, og den kryptiske titel skal næppe opfattes som en kompliment. Ifølge Ulrik Nørgaard er parforholdet nærmest at sammenligne med en guerillakrig. Ulrik Nørgaard skriver selv sine tekster og melodier, og stilistisk veksler han mellem pop og viser med tilløb til folk/rock. Et forfriskende pust fra Limfjorden....


Århus Stiftstidende, den 3. oktober, 1996 (Steen K. Rasmussen)

...at nordjyder besidder en særlig evne til at forene musikalitet og en højtudviklet sans for humor, er Niels Hausgaard og Allan Olsen bare et par af mange eksempler på. Ulrik Nørgaard er endnu en sanger, der skriver i den særlige nordjyske stil og hans fortid fornægter sig ikke på debut-pladen. Teksterne er stemningsbilleder af Danmark - og især Nordjylland - anno 1996. Her er sange om det besværlige samliv, hyldestsange til kæresten og et par sange, hvor humoren ikke bare skinne igennem, men helt tager over. "Næsen" er en barok lille sang, om en mand med et forkvaklet sexliv, der omfatter hang til gasarter, ting og dyr.....

 


FÆLLES PROJEKTER

NORDLYS
Nordlys er et familie-musikprojekt, der opstod spontant i 2017. I efteråret 2019 indspillede vi to numre i Thrane-studiet, Gl. Skørping. I Januar 2020 blev disse publiceret på samtlige streaming-tjenester. Ud over mine to børn, Marius Lysemose Jensen (klaver & vokal) og Alma Nørgaard Lysemose Jensen (vokal), deltog Klaus Thrane (Teknik & trommer/perc.) samt Jesper Bylling (Bas, guitar & producer). Marius har skrevet og komponeret balladen "Et farverigt sted" og jeg selv stod for sangen "Åbne arme". Herunder et link til Nordlys´ facebookside - 

https://www.facebook.com/norgaardlysemose/


PEMIS
Poporkestret Pemis består af Brian Sørensen (bas & vokal), Henrik Lykke (guitar & vokal), Bent (trommer) og jeg selv. For år tilbage indspillede vi to albums; "Måske ku´ vi" og "Jeg lærer aldrig mere at kende det hus". Vi er p.t. i gang med forberedelserne til det tredje album. Musikken og teksterne er - ja - for viderekomne, MEN, vi har det sjovt. Følg link til youtube-kanalen herunder. 

https://www.youtube.com/channel/UCnA-gBLvkZjqfqdJ2sLKV5Q

JENSEN & HJERNØE

Det er ingen hemmelighed, at jeg altid har haft en svaghed for veltillavet dansktop-musik. I 2013 indspillede Martin Hjernøe og jeg numrene, "Alene" og "Annelil". Martin stod for såvel instrumenthåndtering, backing-vokaler og teknik. Jeg skrev musik/tekst og synger for. Du kan finde os på alle streamingtjenester eller følge linket til facebook-siden:

https://www.facebook.com/jensenoghjernoe/


MUSICALS

Op igennem nullerne skrev jeg 4 børnemusicals i samarbejde med børn.

"Den døde hals"
"Den renlige stedmor"
"Gær for millioner"
"Thoman sover"

Allesammen har været opsat flere gange på skoler og i fritidsinstitutioner. Jeg skriver stadig små skuespil med ledsagende musik. Henvend dig under "KONTAKT", hvis det har interesse.